Na rynku nieruchomości, gdzie wartość inwestycji zależy od bardzo wielu zmiennych, lokalizacja wciąż pozostaje jednym z kluczowych czynników. Mieszkania usytuowane w centralnych punktach miast zapewniają nie tylko wygodę codziennego życia, ale także stabilny wzrost wartości nieruchomości, co czyni je atrakcyjną opcją inwestycyjną. W obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i zawodowej mobilności, nowoczesne projekty mieszkaniowe muszą sprostać nowym wymaganiom. Tradycyjne postrzeganie atrakcyjnej lokalizacji – jako miejsca blisko biura w centrum dużego miasta – uległo zmianie. Jak dzisiaj należy rozumieć pojęcie dobrej lokalizacji?
Zgodnie z danymi GUS, ponad 2 miliony Polaków wykonuje swoje obowiązki zawodowe całkowicie lub częściowo zdalnie. Wzrost popularności pracy z domu, a także zwiększona mobilność zawodowa, sprawiają, że łatwy dojazd do biura czy centrum miasta z dostępem do punktów usługowych przestał być głównym kryterium przy wyborze mieszkania. To za sprawą stylu życia tej grupy dochodzi do redefinicji pojęcia atrakcyjnej lokalizacji. Współcześnie, nabywcy poszukują inwestycji w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, które umożliwiają szybkie przemieszczanie się między miastami, a nawet krajami. Dogodny dostęp do infrastruktury transportowej, takiej jak dworce kolejowe i lotniska, staje się priorytetem.
Redefinicja pojęcia „dobra lokalizacja” to nie tylko zmiany w skali makro – związane z położeniem względem połączeń transportowych – ale także w skali mikro. Projekty w duchu tzw. 15-minutowych miast, które łączą funkcje mieszkaniowe, usługowe i rekreacyjne, stają się trwałym trendem na rynku nieruchomości. Inwestycje w formacie „destination” oferują nie tylko mieszkania, ale także dostęp do kompleksowej infrastruktury, w tym sklepów, restauracji, szkół i placówek medycznych, które są dostępne w pobliżu. Projekty takie jak krakowska inwestycja WITA, której część mieszkaniowa realizowana jest przez Archicom, a komercyjna przez Echo Investment, odpowiadają na potrzeby współczesnych nabywców, łącząc nowoczesność, wygodę oraz dogodną lokalizację w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, takich jak Dworzec Główny. Dzięki dobremu skomunikowaniu z Lotniskiem Balice, które jest oddalone o zaledwie 15 minut jazdy pociągiem, mieszkańcy zyskują dodatkową mobilność, co zwiększa atrakcyjność inwestycji.
Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom
Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom
Dynamika sprzedaży mieszkań jest jednym z kluczowych wskaźników sukcesu inwestycji, potwierdzającym atrakcyjność projektu w oczach inwestorów oraz nabywców indywidualnych. Wśród czynników, które w znaczący sposób na nią oddziałują, należy wyróżnić atrakcyjność lokalizacji. Nieruchomości położone w pobliżu węzłów komunikacyjnych są nie tylko łatwiejsze do wynajęcia, ale także lepiej chronione przed spadkami wartości rynkowej.
Dla inwestorów dobra lokalizacja oznacza stabilne przychody z najmu, a także potencjał wzrostu wartości kapitałowej. W przypadku Krakowa, gdzie rynek nieruchomości jest jednym z bardziej aktywnych w Polsce, realizacje dobrze skomunikowane, jak nasza inwestycja WITA, szybko zyskują zainteresowanie. Sprzedaż niemal 50% mieszkań w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia budowy to dowód na to, że inwestorzy dostrzegają znaczenie dobrze zlokalizowanych projektów, odpowiadających na zmieniające się potrzeby rynku.
Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom
O nas
Archicom to ogólnopolski deweloper, który od niemal 40 lat realizuje marzenia Polaków o idealnym mieszkaniu. Korzenie firmy wywodzą się z wrocławskiego studia projektowego, w którym od początku żywa była idea dbałości o ludzki wymiar architektury, jej współistnienie z naturą i kontekstem miejsca. Po połączeniu kompetencji i projektów mieszkaniowych z Echo Investment, od sierpnia 2023 roku Archicom jest obecny w pięciu polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu i Krakowie. Działalność firmy opiera się na tworzeniu przyjaznych miejsc, w których można zdrowo żyć, mieszkać, odpoczywać i korzystać z rozrywek. Archicom jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od maja 2024 Archicom wprowadził nowy logotyp, odświeżony lecz nawiązujący do historii firmy.