Z informacji opublikowanych w Barometrze Archicom pt. „Odpowiedzialnie mieszkać” wynika, że blisko 49% osób chętnie skorzystałoby na własnym osiedlu z miejsca odzysku lub wymiany przedmiotów pomiędzy mieszkańcami, gdyby tylko mieli taką możliwość. Dane potwierdzają, że Polacy coraz częściej chcą dawać swoim rzeczom drugie życie, co dotyczy przede wszystkim ubrań i innych elementów garderoby. Istotnie pomaga w tym Ubraniomat, który w ostatnich dniach zadebiutował na osiedlu mieszkaniowym.
Poszanowanie środowiska, otaczającego świata, a także potrzeb mieszkańców od zawsze stanowi dla nas nadrzędny priorytet, będąc wartościami zakorzenionymi w DNA Archicom. Mamy świadomość, że naszym obowiązkiem w roli odpowiedzialnego dewelopera jest nie tylko prowadzenie biznesu w myśl zasad zrównoważonego rozwoju, ale także wspieranie nabywców mieszkań w realizacji ich prośrodowiskowych inicjatyw czy też zmianie codziennych nawyków na bardziej ekologiczne. Nieustannie poszukujemy w tym zakresie kolejnych innowacyjnych rozwiązań. W ramach PlayFair pobudziliśmy w tym celu międzysektorową dyskusję na temat społecznej i środowiskowej odpowiedzialności, w którą włączyły się marki 4F oraz Ubrania Do Oddania. Wierzymy, że najlepsze efekty przyniesie nam suma małych kroków, a nie wielkie akcje. Dlatego też jednym z obszarów, który postanowiliśmy wspólnie zagospodarować, jest cyrkularność tekstyliów. Cieszymy się, że pierwszy Ubraniomat w przestrzeni osiedli mieszkaniowych w Polsce pojawi się na inwestycji Archicom. Nie mam wątpliwości, że projekt PlayFair już wkrótce pozwoli nam połączyć siły również z reprezentantami innych sektorów, co przełoży się na większą efektywność działań na rzecz naszej planety.
Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu Archicom S.A.
Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu Archicom S.A.
Marki Ubrania Do Oddania oraz 4F stworzyły innowacyjny w skali Europy system zbierania, odnawiania, recyklingu i ponownego wprowadzenia do obiegu tekstyliów. Wspólne działania mają na celu promowanie cyrkularności w branży odzieżowej, a także maksymalne ograniczenie ilości wyrzucanej odzieży, przy jednoczesnym wsparciu dla organizacji charytatywnych. W ramach projektu realizowanego wraz z Archicom na konto fundacji Rewir Twórczy, działającej w pobliżu osiedla Olimpia Port, za każdy 1 kg zebranych w Ubraniomacie tekstyliów trafi 1 zł w postaci darowizny. Tym samym deweloper poza udziałem w ekologicznej rewolucji w branży odzieżowej dokłada cegiełkę do wsparcia organizacji, z którą od lat współpracuje, a także stymuluje budowanie lokalnych społeczności w ramach własnych osiedli.
Urządzanie do zbiórki ubrań to jeden z elementów modelu cyrkularnego, który marka 4F realizuje we współpracy z Ubrania Do Oddania w ramach strategii 4F Change. Dzięki temu sprzątamy nie tylko po sobie, ale też po całej branży odzieżowej w Polsce, a niechciane ubrania dostają drugie życie. Nasz pierwszy wspólny Ubraniomat postawiliśmy pod koniec czerwca w galerii Bonarka w Krakowie i cieszy się on ogromnym zainteresowaniem klientów. Drugie urządzenie, które dzięki firmie Archicom stanęło na osiedlu Olimpia Port we Wrocławiu, jest dwa razy większe od poprzedniego, a jego główną zaletą jest to, że umiejscowione jest w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami. Inicjatywa nawiązania współpracy wyszła od Waldemara Olbryka, Prezesa Zarządu Archicom S.A. i spotkała się z ogromnym zaangażowaniem innych pracowników firmy. Dla nas to nie tylko dowód ogromnej świadomości zmian klimatycznych spółki, ale też realnego zaangażowania w szukanie rozwiązań dla dobra środowiska.
Przemysław Feliga, ESG Project Manager w OTCF/4F
Współczesne wyzwania klimatyczne wymagają stanowczych kroków, zarówno od biznesu, jak i społeczeństwa. Równie istotne okazuje się podejmowanie działań, które połączą kompetencje firm z różnych sektorów. Według ekspertów McKinsey przemysł odzieżowy generuje blisko 4% światowych emisji CO2, co potwierdza, że inicjatywy prowadzące do rewolucji w branży modowej są dziś bardzo potrzebne1.
Założeniem naszej marki, Ubrania Do Oddania, jest zrewolucjonizowanie branży modowej i wypromowanie drugiego obiegu. Teraz dążymy do efektywnego połączenia fundraisingu platformy internetowej www.ubraniadooddania.pl ze zbiórkami offline i ideą niezwykle popularnych kontenerów stojących na osiedlach. Wszystko po to, żeby przyłączanie się do idei eko cyrkularności i wspierania kampanii charytatywnych było proste i zachęcające dla użytkowników, ale przede wszystkim transparentne. Teraz to możliwe dzięki Ubraniomatowi, który stanął właśnie na osiedlu Olimpia Port we Wrocławiu. Urządzenie waży odzież i identyfikuje osobę ją przekazującą, dzięki czemu użytkownik od razu wie, jaką kwota trafi do wspieranej fundacji. Dodatkowo Ubraniomat zapewnia odpowiednie warunki dla przechowywania tekstyliów, bez względu na pogodę. To idealne rozwiązanie do szybkiego przekazania ubrań i dodatków, które dzięki naszej marce zyskują drugie życie.
Tomasz Bocian, CEO marki Ubrania Do Oddania
Zlokalizowany na Osiedlu Port we Wrocławiu Ubraniomat jest kolejnym, po Krakowie, wdrożeniem T-Master dla marki Ubrania do Oddania. Dzięki niemu wrocławianie, w wygodny i łatwy sposób, będą mogli realizować niejednokrotnie z pozoru trudne, ale potrzebne i ważne zadania związane z gospodarką cyrkularną w branży odzieżowej. Koncepcja z wprowadzeniem Ubraniomatów, inteligentnych urządzeń do zbierania surowców wtórnych, będących bliżej ludzi to także oszczędność czasu. A wiadomo, że dziś jest on dla każdego z nas bardzo cenny. Zgodnie z hasłem #lesswaste, które ważne jest również w przypadku tekstyliów, T-Master S.A. już od niemal 5 lat, poprzez wprowadzanie inteligentnych pojemników na odpady komunalne w polskich miastach, digitalizuje ten obszar i edukuje społeczeństwo nt. konieczności prowadzenia skutecznej segregacji. Wszystkie te działania mają wspólny cel: zmniejszenie liczby odpadów i wykorzystanie ich, poprzez recykling, w innych obszarach.
Agnieszka Rychlicka, vice prezes Zarządu T-Master S.A.
1 https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/state%20of%20fashion/2022/the-state-of-fashion-2022.pdf
O ARCHICOM
Od 35 lat Archicom realizuje marzenia o idealnym mieszkaniu. Archicom ma korzenie w studiu projektowym, gdzie od początku żywa była idea dbałości o ludzki wymiar architektury, jej współistnienie z naturą i kontekstem miejsca. Ponad 20 000 klientów doceniło nasze projekty. Rozumiemy swoją rolę jako urbanisty, inżyniera i wizjonera. Myślimy szeroko, biorąc pełną odpowiedzialność za tworzenie fragmentów miast dla kolejnych pokoleń. We Wrocławiu zrealizowaliśmy blisko 200 obiektów, w tym osiedla wieloetapowe m.in. Olimpia Port, rewitalizowane Browary Wrocławskie. To przyjazne miejsca, gdzie można zdrowo żyć, mieszkać, odpoczywać, korzystać z rozrywek. Patrzymy na miasto jak na żywą tkankę, która powinna dopasowywać się do współczesnych odbiorców. Cel jest niezmienny – dostarczać mieszkańcom nowy standard mieszkania.