Za nami Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit w Łodzi, a wraz z nim unikalna inicjatywa – PlayFair. Podczas panelu dyskusyjnego artyści i przedstawiciele biznesu wspólnie pochylili się nad kwestią zrównoważonego rozwoju. Na scenie wśród prelegentów usłyszeliśmy m.in. Natalię Przybysz, Misię Furtak, Zosię Zochniak z Ubrania do Oddania czy przedstawicieli takich firm jak ABB, Archicom, Echo Investment S.A., OTFC, Wege Siostry, Żabka Group. Podczas wydarzenia głos zabrała również Prezydent Miasta Łodzi, Hanna Zdanowska. Eksperci z Politechniki Łódzkiej, ABB i Microsoft postanowili dokonać pomiaru śladu węglowego, jaki generują wydarzenia masowe. Wyniki badań, konkretne rekomendacje dla organizatorów tego typu eventów, a także podsumowanie wniosków z debat zostaną opublikowane przez twórców wydarzenia w odrębnym raporcie.
Wydarzenie wyjątkowych ludzi, którzy mają wizje. Wizje, które są bardzo istotne z punktu widzenia nie przyszłości, ale teraźniejszości, bo teraźniejszość zmienia się w naszych oczach. To, że mamy faktycznie do czynienia z kryzysem klimatycznym i potrzebujemy najszybciej działań w tym zakresie, wszyscy wiemy. Dlatego Łódź postanowiła dołączyć do grona 100 miast, które chcą być neutralne klimatycznie do 2030 roku. Wiem, że żeby to się stało, trzeba zacząć od małych kroków. Takimi małymi krokami są właśnie wszelkie spotkania i imprezy, które zachęcają nas i szukają rozwiązań, jak faktycznie zatrzymać świat, w którym się wychowaliśmy (...). Gratuluję odwagi, gratuluję determinacji, gratuluję chęci połączenia wydawać by się mogło dwóch światów. Co ma wspólnego muzyka z klimatem? Myślę, że ma bardzo dużo wspólnego i właśnie na ten temat będziemy dzisiaj rozmawiać, przekonywać się.
Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi
Od lewej: prof. dr hab. inż. Paweł Strumiłło, Hanna Zdanowska, Maciej Werk
Jak alarmowała Zofia Zochniak, panelistka PlayFair, po raz pierwszy światowa konsumpcja przekroczyła dostępne zasoby naturalne Ziemi już w 1970 r. (29 grudnia). Od tego czasu co roku zaciągamy dług wobec Ziemi – z roku na rok dzieje się to coraz wcześniej, w 2022 Dzień Długu Ekologicznego Wobec Ziemi przypadł już 28 lipca. Muzycy, przedsiębiorcy i działacze społeczni 4 listopada wspólnie zastanawiali się, jakie działania mogą podjąć, by chronić zasoby naszej planety i mądrze nimi gospodarować. Choć z pozoru wydawać by się mogło, że więcej ich dzieli niż łączy, właśnie dzięki różnym punktom widzenia i doświadczeniom paneliści prowadzili nas do ciekawych wniosków.
Na scenie znaleźli się reprezentanci mody cyrkularnej (Katarzyna Olesiuk – Sustainable Fashion Institute, Zofia Zochniak – Ubrania do Oddania), przedstawiciele sektora nieruchomości (Waldemar Olbryk – Archicom, Dawid Wrona – Echo S.A.), branży retail (Rafał Rudzki – Żabka Group), branży modowej (Przemysław Feliga – 4F), muzycy i artyści (Misia Furtak, Fay Milton, Natalia Przybysz, Dunstan Bruce, Bechann), naukowcy (Sebastian Grabowski – ArchitectsPL), propagatorzy wegańskiego odżywiania (Emilia Mochort, Magda Rzymanek-Paczkowska, Zuzanna Rzymanek Omulecka – WegeSiostry). Uczestnicy przedstawiali swój punkt widzenia na działania skoncentrowane wokół zrównoważonego rozwoju, podawali rozwiązania, które sprawdzają się w ich branżach, ale jednocześnie stawali się źródłem inspiracji dla pozostałych.
Artyści mówią: jest pilna potrzeba zmiany. Możemy ją komunikować i wykorzystać talenty, umiejętności, nazwiska, brandy nawzajem do tego, żeby tę zmianę nie tylko zainicjować, ale też przeprowadzić krok po kroku w kierunku, w którym uznajemy za istotny. Są tu firmy, które są również na listach najlepszych pracodawców, tworzą niezwykłe miejsca, w których funkcjonujemy. Są firmy, z którymi są związane duże nazwiska, czy sportowe, czy artystyczne. Wszyscy razem jesteśmy dzisiaj tutaj i to, co jest niesamowitego – uczymy się.
Waldemar Olbryk, współtwórca PlayFair, Prezes Zarządu Archicom S.A.
Waldemar Olbryk, współtwórca PlayFair, Prezes Zarządu Archicom S.A.
Misia Furtak otworzyła na scenie Kina Wytwórnia polski oddział międzynarodowej organizacji Music Declares Emergency, którzy wspólnie przekonują – na wymarłej planecie nie ma muzyki.
Jako organizacja Music Declares Emergency wzywamy rządy i instytucje medialne do mówienia prawdy o kryzysie klimatycznym i ekologicznym. Mamy świadomość, że również jako branża muzyczna mamy wpływ na środowisko, dlatego sami zobowiązujemy się do podjęcia działań w tym zakresie. Nasze spotkanie to świetna przestrzeń do tego, by z pozoru różne branże mogły uczyć się od siebie nawzajem.
Misia Furtakm artystka
Misia Furtak, artystka
Wnioski na przyszłość
Ile energii elektrycznej zużywa scena muzyczna podczas koncertu? Jaki ślad węglowy pozostawia po sobie statystyczny uczestnik festiwalu? ABB, Politechnika Łódzka i Microsoft postanowili to zmierzyć i wysnuć wnioski na przyszłość.
Soundedit to nie tylko muzyka. Ten festiwal staje się unikalną platformą do dyskusji o czymś, co można określić jako zielone wydarzenie. Chcemy skupić się na społecznej odpowiedzialności mówiąc o konkretach i bazując na doświadczeniu, bez „green washingu”. Punktem wyjścia do zmiany jest uzyskanie wiedzy na temat tego, co powodują nasze wybory i przyzwyczajenia, jaki mają one wpływ na otoczenie. Postanowiliśmy to zmierzyć.
Przemysław Zakrzewski, dyrektor Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie
„Zielone wydarzenie” to jednak nie tylko ludzie, ale i infrastruktura. Podczas Soundedit zmierzono również poziom zużycia energii na dwóch scenach muzycznych. Rolę generatora danych odegrają wyłączniki niskiego napięcia Ekip Up, które posiadają cyfrowe funkcje pomiarów energii i analizy parametrów sieci.
Dane z wyłączników i usystematyzowane wyniki ankiet zostały następnie wgrane na chmurę obliczeniową Microsoft, gdzie za pomocą odpowiednich algorytmów przybiorą formę przydatnych informacji, np. ile energii zużywa scena przy świetle dziennym, a ile wieczorem – albo czy rzeczywiście jest duża różnica, jeśli chodzi o energochłonność między występem zespołu rockowego, a występem kilku didżejów. Wyniki i wnioski z analizy przedstawione zostaną w raporcie, który w założeniu ma stać się bazą wiedzy i rekomendacji co należałoby zmienić, aby tego typu wydarzenia były organizowane w sposób bardziej zrównoważony.
Soundedit to również wydarzenia towarzyszące, które skupiają się na technicznych aspektach w branży muzycznej, ale też na zmianie podejścia do planowania i organizowania wydarzeń kulturalnych.
Niby jesteśmy firmą B2B, ale nasze rozwiązania mają bezpośredni wpływ na końcowego użytkownika. Chcemy zejść z tego poziomu urządzenia zainstalowanego gdzieś w sterowni, do poziomu osoby, która podejmuje świadome decyzje, która chce dowiedzieć się więcej o idei cyrkularności i energooszczędności.
Przemysław Zakrzewski, dyrektor Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie
Soundedit (Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit, ang. International Festival of Music Producers and Sound Designers Soundedit) – organizowany w Łodzi, międzynarodowy festiwal producentów muzycznych, pierwsza tego typu impreza na świecie. Nagrodą przyznawaną w ramach festiwalu jest statuetka Człowieka ze Złotym Uchem. Festiwal organizowany jest przez Fundację Art Industry, założoną przez Macieja Werka oraz Marcina Tercjaka. Prezesem zarządu Fundacji Art Industry i dyrektorem festiwalu Soundedit jest Maciej Werk. Hasło Soundedit to: „I Am the Sound” („Jestem brzmieniem/dźwiękiem”).